Praksisfortællinger fra felt arbejde!
Vores praksis fortællinger stammer fra vores felt praktik på en boenhed for voksne udviklingshæmmede.
1.
"L" ser vi sidder og venter i receptionen. Dagen før havde "L" sagt, at han ikke ville have noget med de pædagog studerende at gøre.
Nu er "L" meget interesseret i os, han vil gerne have lov til at vise os rundt på stedet. Vi siger, at vi har en aftale med hans leder om at mødes her i receptionen. Ejeren af stedet kommer forbi, hun aftaler med "L" og joker lidt med ham, og siger at han kan byde os på kaffe og rundstykke, og mens vi spiser det, kan han fortælle lederen, at vi er kommet, og han kan lave en aftale med ham, om "L" skal vise os rundt.
2.
Vi ankommer til fællesrummet sammen med lederen. Der sidder "R" meget genert og lidt "gemmer sig" ved bordet. Vi præsenterer os, "R" vil gerne siger "hej". Der bliver hurtigt en meget" kærlig og drillende" tone mellem "R" og lederen. "R" kalder lederen for storebror. Lederen spørger "R" om han må fortælle os, hvorfor han kalder ham for storbror - hvilket han får lov til af "R". Trine sidder i nærheden af "R" mens lederen fortæller. Efter kort tid sætter "R" hånden hen til Trine ,så hun skal tage ham i hånden.
"R" siger "overset" mens lederen snakker, lederen spørger "R" om han føler sig overset, "R" smiler, siger ja og holder Trines hånd....
Inden vi skal videre, spørger "R" om vi ikke kommer tilbage....
3.
"R" er en massiv omsorgssvigtet ung mand, der går meget foroverbøjet. Vi er inviteret til festaften med musik og dans. Pædagogerne siger/hvisker til "R", at han er sej, hvis han byder Janni op til dans, han byder Janni op, og de danser. Under dansen kikker "R" hen på pædagogen, "R" smiler og retter sig helt op, pædagogen nikker og smiler anerkendende til "R". Dansen er slut og de sætter sig ned, og "R" siger "jeg er SEJ!".....
4.
"R" og "S"(ung pige med downs syndrom, der stoppet med at snakke verbalt ) er to beboer på boenheden. De er til den ugentlige danseaften.
"S" har de sidste par uger kun ville danse med "R". "R" går stille hen til "S", stiller sig foran hende, rækker hånden frem - ingen ord, hun rejser sig op, de danser sammen og giver hinanden krammer og kys....
5.
"B" har infantil autisme, og han vil os gerne på afstand. Vi går en tur til stranden, "B" går 30-40 meter foran os hele tiden. Han vender sig ofte om og ser om vi er med. "B" kaster en del sten i vandet, Janni siger højt til "R" som også er med på gåturen," jeg tror "B" er god til at slå smut med sten i vandet", og straks tager "B" et par sten og slår smut med dem i vandet.
1.
"L" ser vi sidder og venter i receptionen. Dagen før havde "L" sagt, at han ikke ville have noget med de pædagog studerende at gøre.
Nu er "L" meget interesseret i os, han vil gerne have lov til at vise os rundt på stedet. Vi siger, at vi har en aftale med hans leder om at mødes her i receptionen. Ejeren af stedet kommer forbi, hun aftaler med "L" og joker lidt med ham, og siger at han kan byde os på kaffe og rundstykke, og mens vi spiser det, kan han fortælle lederen, at vi er kommet, og han kan lave en aftale med ham, om "L" skal vise os rundt.
2.
Vi ankommer til fællesrummet sammen med lederen. Der sidder "R" meget genert og lidt "gemmer sig" ved bordet. Vi præsenterer os, "R" vil gerne siger "hej". Der bliver hurtigt en meget" kærlig og drillende" tone mellem "R" og lederen. "R" kalder lederen for storebror. Lederen spørger "R" om han må fortælle os, hvorfor han kalder ham for storbror - hvilket han får lov til af "R". Trine sidder i nærheden af "R" mens lederen fortæller. Efter kort tid sætter "R" hånden hen til Trine ,så hun skal tage ham i hånden.
"R" siger "overset" mens lederen snakker, lederen spørger "R" om han føler sig overset, "R" smiler, siger ja og holder Trines hånd....
Inden vi skal videre, spørger "R" om vi ikke kommer tilbage....
3.
"R" er en massiv omsorgssvigtet ung mand, der går meget foroverbøjet. Vi er inviteret til festaften med musik og dans. Pædagogerne siger/hvisker til "R", at han er sej, hvis han byder Janni op til dans, han byder Janni op, og de danser. Under dansen kikker "R" hen på pædagogen, "R" smiler og retter sig helt op, pædagogen nikker og smiler anerkendende til "R". Dansen er slut og de sætter sig ned, og "R" siger "jeg er SEJ!".....
4.
"R" og "S"(ung pige med downs syndrom, der stoppet med at snakke verbalt ) er to beboer på boenheden. De er til den ugentlige danseaften.
"S" har de sidste par uger kun ville danse med "R". "R" går stille hen til "S", stiller sig foran hende, rækker hånden frem - ingen ord, hun rejser sig op, de danser sammen og giver hinanden krammer og kys....
5.
"B" har infantil autisme, og han vil os gerne på afstand. Vi går en tur til stranden, "B" går 30-40 meter foran os hele tiden. Han vender sig ofte om og ser om vi er med. "B" kaster en del sten i vandet, Janni siger højt til "R" som også er med på gåturen," jeg tror "B" er god til at slå smut med sten i vandet", og straks tager "B" et par sten og slår smut med dem i vandet.
Kommentarer
Send en kommentar