Lineære- og cirkulære samspil

Det lineære samspil kendetegnes ved årsagssammenhæng - vi leder efter grunden, skylden, årsagen og negative egenskaber hos den anden part.
Der er fokus på egenskaber hos de mennesker vi er i samspil med.
Det er meget med direkte konstaterende sætninger......





 


Det cirkulære samspil kendetegnes ved at have fokus på relationer og interaktioner.
Det er undersøgende, opklarende, og forstående samspil.....

 
 
Eks på lineære samspil: "Jakob råber til pædagogen at Peter har sparket ham" Pædagogen skælder Peter ud, uden at være lyttende over for Peters oplevelse af situationen. Pædagogen siger " Hvorfor sparker du altid Jakob, Peter.? Det må du ikke!! Du ved godt man ikke må sparke.. Nu kan du blive her inde, mens de andre børn går ud og leger.
Pædagogen er udskældende, påståelig og generaliserende over for Peter..
 
Eks på cirkulære samspil: "Jakob råber til pædagog at Peter har sparket ham" Pædagogen er anderkendende over for Jakob. Pædagogen siger: "Når for søren det lyder ikke rart, skal vi ikke lige snakke med Peter" Sammen finder de Peter for at snakke om episoden, pædagog høre begge drenges oplevelse af episoden. Gennem det cirkulære samspil skaber de en dialog, hvor det viser sig at være et uheld.
Pædagogende er lyttende, undersøgende og opklarende.

Kommentarer

  1. Et godt indlæg men måske skulle der mere "kød" på. Både det lineære og det cirkulære sammenspil er meget kort beskrevet. Det er rigtig godt med et eksempel til sidst som er godt beskrevet, og giver rigtig god mening i forhold til det indlægget handler om.

    3 refleksions spørgsmål:

    1. Hvad bruger i selv mest?Lineære eller cirkulære?
    2. Hvad bliver brugt på jeres arbejdsplads/ hvordan kan i bruge det.?
    3. Skal man udelukkende have en god relation til en ung for at have et cirkulært samspil?.

    SvarSlet
  2. Vi har i gruppen snakket om at et lineært samspil ind imellem kan være nødvendigt i forholde til arbejdet med unge mennesker. Det kan være situationer som kræver en meget direkte kommunikation som ikke skal tolkes eller misforstås. fx på grund af en uønsket adfærd. Det vil dog altid kræve at der efterfølgende opsamles med et cirkulært samspil, for at inddrage de unge og give redskaber til at kunne ændre adfærd.

    Et godt cirkulært samspil til en ung vil være en start til at etablere gode relationer, som netop kan opbygges gennem et cirkulært samspil.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Film: Kommunikation og Socialisering - modul 2

Mobning