Film: Kommunikation og Socialisering - modul 2
Mennesket
Vores FINE kreative storyboard:
Vores budskab er: Vi har valgt at sætte fokus på mangfoldighed og socialisering, og alle har ret til at blive set og behandlet med værdighed.
Vi ønsker at de skal fange dette budskab, da vi mener at det vigtig for pædagoger og lærere at have det brede menneskesyn og rumlighed i det pædagogiske arbejder.Fagligt og teoretisk perspektiv på vores emne: "Mangfoldighed og socialisering"
På baggrund af vores feltpraktik på bostedet Delfinen, har vi sat fokus på mangfoldighed og socialisering. Vi oplevede, at beboerne var inkluderet i det store fællesskab, der herskede ved bostedets ferie hotel. Den pædagogiske retning var udpræget af at fremme alle beboernes ressourcer og styrkelse af relationer gennem alle dagens gøremål og opgaver.
Vi fik en meget tydelig fornemmelse af respekt og accept for hvert enkelt individ uanset alder, køn, fysisk eller psykisk tilstand fra personale til beboer. Beboerne blev alle betragtet som unikke individer, som alle var vigtige i deres fællesskab.
Personalet formåede at udøve professionel kærlighed og værdighed på en måde, som havde en meget smittende effekt på alle.
Der var især fokus på personalets relationer til beboerne og beboerne imellem, og det var tydeligt, at de derigennem har formået at socialisere beboerne.
Kærlighedsbegrebet definineres "Ifølge Fredrickson (2013) er kærlighed hverken evig, betingelsesløs eller eksklusiv og heller ikke et særligt bånd eller seksuelt begær. Kærligehed er snarere et mikro-moment af positivitetsresonans forstået som en flod af positive emotioner delt med en anden - og ja, enhver anden. Det vil sige, at kærlighed vil opstå og opstår i mødet mellem mennesker, såfremt vi møder den anden med ligeværdighed, gensidighed og kærlig bekræftelse (Sørensen 2013)."
På baggrund af Fredrickson's definition af kærlighed har vi forsøgt at uddrage en essens af vores samlede oplevelser fra felt praktikken, hvor vi blev meget fascineret af stedets tilgang til beboerne. Vi stod tilbage med en følelse af stor rummelighed, plads til mangfoldighed, kærlighed og værdighed
Kærlighedsbegrebet definineres "Ifølge Fredrickson (2013) er kærlighed hverken evig, betingelsesløs eller eksklusiv og heller ikke et særligt bånd eller seksuelt begær. Kærligehed er snarere et mikro-moment af positivitetsresonans forstået som en flod af positive emotioner delt med en anden - og ja, enhver anden. Det vil sige, at kærlighed vil opstå og opstår i mødet mellem mennesker, såfremt vi møder den anden med ligeværdighed, gensidighed og kærlig bekræftelse (Sørensen 2013)."
På baggrund af Fredrickson's definition af kærlighed har vi forsøgt at uddrage en essens af vores samlede oplevelser fra felt praktikken, hvor vi blev meget fascineret af stedets tilgang til beboerne. Vi stod tilbage med en følelse af stor rummelighed, plads til mangfoldighed, kærlighed og værdighed
Hvem er målgruppen for filmen?
Vi ser at filmen kan henvende sig til alle, men vores ønske er, at den i særdeleshed skal henvende sig til pædagogstuderende og lærestuderende, for at oplyse mangfoldigheden.Hvordan kan dette formidles til målgruppen?
Ved at lave en film, med forskellige personer i forskellige kontekster/fælleskaber.Hvor mange personer skal indgå? Hvor skal filmen forgå.?
Vi har valgt at bruge denne Brainstorm til at skitsere, så mange forskelligheder som muligt. Ud fra den vælger vi personer og situationer som kan være med til at vise en bred mangfoldighed.Reference: Bech, E. Professionel kærlighed - Er der plads til følelser i professionelle relationer?. 1. udgave, 1. oplag, 2014 Dafolo forlag.
Feedback til gruppe 1X
SvarSletI belyser forskelligheder, mangfoldigheder og fordomme på en god måde. Vi var dog lidt langt henne i filmen, inden vi helt fangede, hvad det var, I ville vise. I viser først billeder af mange forskellige mennesker, og understøtter med musik, der giver en god effekt. Jeres æstetiske måde at udtrykke jer på er meget tydelig, og understreger fint jeres budskab. Moren viser tydeligt, at hun ikke er begejstret for den nye pædagog. Vi ser fordomme/åbenhed hvor moren dømmer pædagogen ud fra hendes udseende og det hun signalerer i kraft af hendes påklædning. Pædagogen viser dog med hele hendes kropssprog, at hun gerne vil barnet og er interesseret. Moren ser pludselig pædagogen i et andet lys, og som seer kommer man til at tænke over egen tilgang til andre mennesker, der måske skiller sig ud.
Vi mener, at I bruger filmen til at tydeliggøre, hvor meget det nonverbale sprog siger, samtidig med at I understreger vigtigheden af de gode relationer.
Symbolikken med spillet ”Hvem er hvem” var meget god, og understregede vores tendens til at møde andre mennesker på en fordomsfuld måde.
Hilsen gruppe 3X
Hej gruppe 1X
SvarSletHvor har I været kreative og modige. Rigtig flotte kostumer og billeder. Specielt set i lyset af at I mistede dele af filmen i går.
Det første vi tænkte, var livshistoriefortælling, fordomme og mangfoldighed. Introen med billederne virkede meget lang og vi havde lidt forvirring omkring hvad billederne skulle indikere Vi havde derved svært ved at relatere nogle af billederne til emnet. F.eks kronprinseparret, kirke og politi. Men pointen er god, da vi oplever at mange dømmer udfra førstehåndsindtryk.
De filmiske udtryk, som tanker der ses via sort/hvid, fungerer rigtig godt. Afslutningsscenen, hvor der zoomes ind på spillet og udtrykket ” hvem er hvem”, rammer super fint. Vi synes at budskabet kom tydeligere frem, når der kommer skuespil, hvilket vi synes er filmens store højdepunkt. Dette fik således samlet filmen. Dog synes vi at det ville have været bedre, hvis barnet var spillet af et barn.
Læringsmålene omhandlende kropslig, æstetik, diskursiv og empatisk er til at få øje på.
Filmen berører et emne, der er aktuelt. Ud fra filmen, er det tydeligt at fordomme og forskellig forståelseshorisonter kan være en hindring i relationsarbejdet, samt i selve kommunikationen.
Jeres film har således fået os, i gruppen, til at reflektere over hvilke signaler vi selv udsender. Vi er også bevidste om at det svært at være ikke dømmende.
Kaas pigerne rykker J
Venlig hilsen
Gruppe 2X