Maturana's begrebsverden!

Maturana's begrebsverden!


Hvad sker der med vores kommunikation og vores samspil/ måde at være sammen på, hvis vi 
sætter objektivitet i parentes? = (objektivitet). Dvs. at vi antager lige så mange virkeligheder, som
der er mennesker.
- Det skaber rum, plads og værdighed til alles forskelligheder, ved at lytte og til side sætter min egen
tolkning og mening. Jeg dømmer ikke den andens følelser og virkelighedsforståelse.

*Hvad er forskellen på at tænke (1) ”Hvorfor tænker jeg om den anden, som jeg gør” og (2)
”Hvorfor er den anden, som han er”? Overvej hvordan de to forskellige måder at tænke på kan
påvirke måden at kommunikere på.
- I (1) kan jeg være dømmende i min opfattelse af den andens virkelighedsforståelse, jeg buger min
egen virkelighedsforståelse og bruger dermed Æstetikkens domæne.
i (2)'eren er man mere undersøgende på hvorfor den anden er som han er på en mere anerkendede
og respektfuld måde. Her er vi ovre i Forklaringens domæne.

*Hvad er det, jeg tænker om den anden, der får den anden til at fremstå (for mig), som han/hun
gør?
Jeg bruger min egen virkelighedsforståelse, jeg ser på den anden gennem mine "briller", og opfatter
den anden person, som jeg tror og mener han er.

*Ved denne tænkning bliver den anden ’et produkt’ af dét, jeg tænker. Hverken mere eller mindre.
Hvordan giver dette mening?
- Jeg har dannet mig et indtryk af den anden person, og det er min virkelighedsforståelse, så den kan
ikke ændres. Det er min følelse af "produktet" og følelsen er ikke forkert.

*Prøv at give nogle eksempler, hvor vores kommunikation (måder at tale sammen på) synes at
bygge på forestillingen om en objektiv verden/virkelighed.
- På vej i gymnastiksalen siger pædagogen: " vi skal over og have det sjovt, vi skal spille 
høvdingebold. Pædagogen synes det er sjovt, og forventer/ tror børnene har samme mening som
ham.
- På vej på legepladsen siger pædagogen I skal tage Flyverdragt på idag, da der er koldt udenfor. Hun
giver ikke plads til børnenes egen følelse, om de synes der er koldt eller varmt.

*Prøv at give nogle eksempler, hvor vores kommunikation synes at bygge på tanken om, at
objektivitet skal sættes i parentes = (objektivitet). Altså at der ikke eksisterer en sand ydre 
virkelighed.
- Pædagogen fortæller de skal i gymnastiksalen for at spille høvdingebold, han tilkende giver ikke sin
egen mening i hvad, han synes om høvdingebold, men lader børnene komme med deres egen mening.
- Vi skal på legepladsen den næste time, I skal gå i garderoben og gøre jer klar til at komme ud. Ude
på legepladsen spørger Frida om hun skal tage  Jakke på, hvortil pædagogen svarer: "hvordan har du
det, fryser du eller sveder du?"

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Lineære- og cirkulære samspil

Film: Kommunikation og Socialisering - modul 2

Mobning